Moniek Toebosch
FILTER: DESTRUCTIVE FORCES AT WORK EN FILTER: VIOLENCE AND ITS COUNTERSTRIKES
Honderd grote zwarte luidsprekers laten verschillende vormen van verdriet horen. Samen vormen ze een processie van menselijk leed. De associatie met vluchtelingenstromen maakt Les Douleurs Contemporaines tot een actueel werk. Op Hacking Habitat zullen de luidsprekers niet als processie getoond worden, maar als ‘massief’. Een claustrofobische installatie waarin de bezoeker maar nauwelijks kan manoeuvreren en die beelden oproept van overvolle boten en vluchtelingen die illegaal in containers of vrachtwagens worden gepropt. De beklemmende ervaring wordt versterkt door het omringende geweeklaag.
Ook de Engelenzender verschijnt op Hacking Habitat. Tijdens de 39 kilometer lange rit over de Afsluitdijk werd de automobilist van 1994 tot 1997 begeleid door ‘hemelse muziek’. Afgestemd op frequentie 98.0 FM hoorde hij of zij meerstemmig engelengezang – ingezongen door Moniek Toebosch. De Engelenzender is tijdens de tentoonstelling te horen op een bijzondere locatie: de Wittevrouwensingel tegenover de gevangenis. Vanwege z’n kwaliteiten van ‘echoput’ was dat een favoriete plek van vooral partners van gedetineerden. Vanaf hier konden ze roepen naar hun opgesloten geliefden.
Kunstwerk
Les Douleurs Contemporaines V
geluidssculptuur 1998
Moniek Toebosch (Nederland, 1948-2012)
Multitalent Moniek Toebosch werd vooral bekend met haar geluidskunstwerk Engelenzender (1993), waarbij automobilisten op de Houtribdijk hun radio konden afstemmen op haar zoetgevooisde gezang.
Bestel kaarten voor de tentoonstelling in onze shop.