Everlyn Nicodemus
FILTER: DESTRUCTIVE FORCES AT WORK
Bij misdrijven doet zich vaak het ‘omstandereffect’ voor: mensen kijken toe hoe het geweld zich voltrekt zonder hulp te bieden. In haar werk portretteert Nicodemus de omstander en stelt ze de schuldvraag aan de orde.
Door het personage van de omstander te vermenigvuldigen en groeperen laat Nicodemus het gebrek aan interventie in humanitaire rampen zien. Er voltrekken zich talloze misdrijven tegen de mensheid, waaronder genocide, zonder dat iemand ingrijpt. Is de toeschouwer die niets doet ook schuldig aan deze wandaden? Zijn wij medeverantwoordelijk voor volkerenmoord, omdat we die bij ons volle bewustzijn laten plaatsvinden?
Volgens Nicodemus kan visuele kunst trauma niet verbeelden of verklaren. Kunst kan wel de onmacht tonen om traumatische gebeurtenissen in hun volle omvang voor het voetlicht te brengen. Reference Scroll to Massacres, Genocides and Ethnic Cleansing, een van haar bekendste werken, is daar een sterk voorbeeld van. Op een 16 meter lange papierrol worden alle gedocumenteerde massamoorden in de geschiedenis van de mens opgesomd.
kunstwerk
Bystander on Probation
mixed media op rijstpapier 2007
Everlyn Nicodemus (Tanzania, 1953)
“Is de toeschouwer van het misdrijf net zo schuldig als de dader?”
Kunstenaar, schrijver en kunsthistorica Everlyn Nicodemus woont sinds 1973 in Europa, momenteel in Schotland. Ze deed onderzoek naar de relatie tussen beeldende kunst en trauma’s als gevolg van racisme, buitensluiting en vervolging.
Bestel kaarten voor de tentoonstelling in onze shop.