Jeroen Jongeleen
FILTER: VIOLENCE AND ITS COUNTERSTRIKES
In Strangeways Utrecht zien we de kunstenaar op het dak en het buitenterrein van de voormalige gevangenis Wolvenplein. Hij gaat een ‘fysieke dialoog’ aan met het gebouw, waarbij hij verwijst naar een gevangenisopstand in 1990 in een vergelijkbaar complex in Manchester. Ruim 3 weken lang protesteerden gevangenen tegen de onmenselijke behandeling in de 19de eeuwse strafinrichting. Net als de Wolvenplein gevangenis was die in Manchester een “panopticon”: vanuit één plek kun je het hele gebouw overzien en alle bewoners in de gaten houden.
Vanuit zijn overtuiging dat opsluiting nauwelijks zin heeft, wil Jongeleen een lans breken voor de bedreigde positie van de radicale ander in onze tijd. Banners met schurende teksten vinden hun weg naar het publiek, in de film, maar ook in de gevangenis/tentoonstellingsruimte zelf. Het zijn citaten die de scherpte tonen van het maatschappelijke debat met spandoeken van de gevangenisopstand in Manchester. Maar ook met fragmenten uit online gevoerde discussies op fora als GeenStijl.
Nieuw werk voor hacking habitat
Strangeways Utrecht
film, banners 2016
Jeroen Jongeleen (Nederland, 1966)
“Oliver Brady was and is innocent. How many more behind bars?”
Jeroen Jongeleen’s interventies in het stedelijke landschap en zijn reflecties daarop in de kunst zijn beïnvloed door graffiti, conceptuele kunst en land art. Met zijn werk becommentarieert hij de overgereguleerde en maakbare samenleving en de positie die burgers daarin innemen.
Bestel kaarten voor de tentoonstelling in onze shop.