Daniel Keller (1)

Daniel Keller

FILTER: DATA AND SURVEILLANCE

Daniel Keller huurde een groep werklozen in die hij een half uur lang liet kijken naar een videocompilatie van toeristische advertenties. Met een ‘gaze tracker’ registreerde hij hun oogbewegingen, zodat hij kon meten waar hun blik heen ging en voor hoe lang. Deze ‘eye tracking’ is een marketingmethode waarmee de effectiviteit van een reclame-uiting wordt onderzocht. Hiermee kun je zien waar men naar kijkt, wat afleidt, en wat over het hoofd gezien wordt. Het biedt specifieke inzichten in de onbewuste beïnvloeding door de reclame.

Keller gebruikt de verkregen data echter niet voor een specifiek onderzoeksdoel. Hij zette de blikken van de deelnemers om in een spel van licht en schaduw op de video zelf. Die video toont hij op een LED-gordijn, van het soort dat ook gebruikt wordt voor interactieve advertenties en shows. Daarmee is de installatie zowel een projectie van een ‘consumptiebeeld’ als een projectie van de verlangens van de consument.

www.facebook.com/aids3d